آناتومی دویدن

دویدن از مبتدی تا ماراتن

آناتومی دویدن

دویدن از مبتدی تا ماراتن

11 مزیت دویدن که باعث می شود بخواهید از همین الان شروع کنید

11 مزیت دویدن که باعث می شود بخواهید از همین الان شروع کنید 


عاقلانه است که در شروع هر ورزشی که تصمیم به انجام آن دارید آن را آهسته انجام دهید، اما این امر به ویژه در مورد دویدن اهمیت دارد. به این دلیل که دویدن در ابتدا می تواند یک کار طاقت فرسا باشد. در عرض یک دقیقه به سختی نفس می‌کشید، ماهیچه‌ها شروع به فریاد زدن روی شما می‌کنند و بعد از ده دقیقه، بسیاری از مردم خودشان را متقاعد کردند که دیگر زحمت دویدن نخواهند داد.

 

 

با این حال، اگر در شروع کار راحت باشید و برای دویدن سریع به خودتان فشار نیاورید، طولی نمی کشد تا جذابیت های آن مشخص شود. در اینجا 11 دلیل وجود دارد که اگر به آن فرصت دهید عاشق دویدن خواهید شد.


1. دویدن شما را خوش اندام می کند


خب معلومه دویدن در درجه اول راهی عالی برای بهبود تناسب اندام قلبی عروقی است که خطر ابتلا به انواع بیماری ها از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و سکته را کاهش می دهد. این همچنین یک راه عالی برای کاهش وزن است، که در حال حاضر بیشتر در مورد آن در راه است..


2. دویدن می تواند به کاهش وزن کمک کند


اگر می‌خواهید سالم باشید، حفظ وزن سالم باید در بالای لیست کارهایتان باشد و دویدن به شما کمک می‌کند تا آن را در زمان مضاعف انجام دهید. شما هنگام دویدن کالری زیادی می سوزانید، به خصوص اگر در حین دویدن یا در پارک ران محلی خود، چند قسمت دوی سرعت را انجام دهید. و حتی اگر فقط به مدت 45 دقیقه یک سرعت خوب و ثابت داشته باشید، کالری بیشتری نسبت به زمانی که در یک جلسه 20 دقیقه ای HIIT به حد مجاز فشار می آورید، می سوزانید  .


3. دویدن برای سلامت روان شما عالی است


سلامت روان شما می تواند به اندازه آمادگی جسمانی شما از دویدن بهره مند شود. دویدن زمان خود شماست، به دور از استرس های زندگی روزمره، و هجوم اندورفینی که از این فعالیت دریافت می کنید، یک انتخاب عالی برای من است.

فواید طولانی مدت این ورزش در واقع می تواند به جلوگیری از ایجاد مشکلات سلامت روان کمک کند. هنگامی که با دکتر برندون استابز از موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب در کینگز کالج لندن در مورد  دویدن و سلامت روان صحبت کردیم، او در مورد مطالعه ای که در سال 2018 روی 260000 نفر در سراسر جهان انجام داده بود، گفت: هنگامی که افراد 150 دقیقه فعالیت متوسط ​​و شدید در هفته انجام می دادند، خطر ابتلا به افسردگی تقریباً 30٪ کاهش می یافت.


دویدن همچنین می تواند در کوتاه مدت تاثیر زیادی بر استرس داشته باشد. مطالعه دیگری که اخیرا توسط استابز انجام شد نشان داد که دوندگان آماتور 29 درصد افزایش در توانایی خود برای مقابله با استرس و افزایش تا 18 درصد در سطوح آرامش پس از 20 دقیقه دویدن مشاهده کردند.


4. دویدن راهی عالی برای ملاقات با دوستان قدیمی (و ایجاد دوستان جدید) است.


اگر برنامه شلوغ شما ملاقات با مردم و پایبندی به برنامه ورزشی خود را سخت می کند، پس شروع کنید به متقاعد کردن دوستان خود برای پیوستن به شما در دویدن. یا، اگر دوستانتان کم است، به یک  باشگاه دویدن بپیوندید  و در زمان بی‌سابقه تعداد زیادی دوست جدید پیدا خواهید کرد.



5. دویدن اهداف انگیزشی را برای ورزش شما فراهم می کند


اغلب افراد هنگام شروع ورزش، اهداف تحسین برانگیز اما مبهم در ذهن دارند، مانند کاهش وزن یا تناسب اندام، که در صورت عدم مشاهده نتایج سریع، انگیزه های ضعیفی هستند. با این حال، با دویدن، می‌توانید آن‌ها را فراموش کنید و در عوض اهداف روشنی مانند  دویدن 5K  بدون توقف، یا ثبت‌نام و آماده شدن برای یک  ماراتن نیمه یا کامل را تعیین کنید. یا اگر یک دونده باتجربه هستید، می توانید روی بهبود بهترین زمان های خود کار کنید. در طول رسیدن به این اهداف دقیق، متوجه خواهید شد که مواردی مانند کاهش وزن به طور طبیعی اتفاق می‌افتد.



6. دویدن به شما کمک می کند مکان های جدید را کاوش کنید


چه دویدن کوتاه در اطراف شهر در تعطیلات آخر هفته باشد، چه دویدن طولانی در اطراف پارک ملی، دویدن راهی عالی برای دیدن بیشتر جهان است.


7. دویدن ارزان است


در صورت تمایل می توانید مبالغ هنگفتی را برای دویدن خرج کنید و بهترین تجهیزات و فناوری های پوشیدنی را بخرید، اما مطلقاً مجبور نیستید. هنگامی که یک جفت  کفش دویدن  و یک لباس برای پوشیدن دارید، می توانید کیف پول خود را کنار بگذارید.



8. دویدن می تواند باعث شود که بلافاصله احساس شادی کنید


بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه گلاسکو کالدونین بر روی بیش از 8000 نفر از پیاده‌روها انجام شد، که در مقیاس شادی آکسفورد امتیاز 4.4 را کسب کردند، دوندگان شادتر، مثبت‌تر و از عزت نفس بالاتری برخوردارند. میانگین امتیاز 4 است. مطالعه دیگری نشان داد که فواید دویدن برای سلامت روان تقریباً آنی است.


9. دویدن حافظه شما را بهبود می بخشد

همیشه فراموش می کنید کلید ماشین خود را کجا گذاشته اید؟ بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شد، به جای آن شروع به دویدن کنید، زیرا ورزش منظم هوازی اندازه هیپوکامپ شما را افزایش می دهد، ناحیه ای از مغز که مسئول حافظه و یادگیری است. این تحقیق نشان داد که  تمرینات با وزنه  همان تاثیر مفید مغز را ندارد.


علاوه بر این، دویدن اثرات منفی استرس مزمن را بر هیپوکامپ، بخشی از مغز که مسئول یادگیری و حافظه است، کاهش می دهد. طبق ژورنال Neurobiology Of Learning And Memory ، دوره‌های استرس طولانی مدت، سیناپس‌های بین نورون‌ها را تضعیف می‌کند و بر قدرت پردازش شما تأثیر منفی می‌گذارد – اما دویدن به حفظ این ارتباطات کمک می‌کند  . جف ادواردز، نویسنده این مطالعه می‌گوید: «وضعیت ایده‌آل برای بهبود یادگیری و حافظه، تجربه نکردن استرس و ورزش کردن است [اما] دانستن اینکه می‌توانیم تنها با بیرون آمدن و دویدن با تأثیرات منفی استرس بر مغزمان مبارزه کنیم، توانمند است». .


10. دویدن مغز شما را تیز می کند


به گفته دانشگاه آریزونا، مغز دوندگان دارای مسیرهای عصبی با اتصال بهتری است که برای عملکردهای شناختی سطح بالاتر نسبت به افراد کم تحرک ضروری است. حوزه‌هایی که به‌ویژه خوب کار می‌کردند، حوزه‌هایی بودند که در حافظه کاری، چندوظیفه‌ای، توجه، تصمیم‌گیری و آگاهی فضایی و بصری نقش داشتند.


11. شما مجبور نیستید زیاد بدوید تا سود ببرید


شما ممکن است به تمام مزایای بالا نگاه کنید و فکر کنید، "مطمئنا، اما چقدر باید بدوم؟" پاسخ خوشحال کننده واقعاً زیاد نیست (اگر نمی خواهید). و این برای فواید روحی و جسمی ورزش صدق می کند.


از جنبه ذهنی، تحقیقات اخیر استابز فوایدی را در کاهش استرس و ناامیدی، به علاوه بهبود حافظه و تصمیم‌گیری،  تنها پس از 20 دقیقه دویدن نشان داد. تحقیقات قبلی Stubbs نشان داده است که فواید دویدن تنها پس از 10 دقیقه شروع می شود و مزایای آن هر چه بیشتر می دوید افزایش می یابد، تا حدود 300 دقیقه در هفته.


در مورد جسمانی، تحقیقات منتشر شده در  مجله British Journal of Sports Medicine  که نتایج 14 مطالعه قبلی شامل بیش از 230000 نفر را بررسی کرد، نشان داد که انجام هر مقدار دویدن برای شما مفید است.


این مطالعه نشان داد که دوندگان 27 درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودهنگام به هر دلیلی، 30 درصد خطر مرگ زودهنگام ناشی از مشکلات قلبی عروقی و 23 درصد خطر مرگ زودهنگام ناشی از سرطان قرار دارند. همچنین مشخص شد که این فواید را می توان از دویدن یک بار در هفته یا 50 دقیقه در هفته به دست آورد و در صورت دویدن بیشتر، خطر مرگ زودهنگام بیشتر کاهش نمی یابد.


یک نکته احتیاطی: این مطالعه به جای اینکه به طور قطعی ثابت کند که یکی باعث دیگری می شود، به سادگی ارتباط بین دویدن و این نتایج مفید برای سلامتی را نشان داد. اما با این وجود، بیرون بروید و بدوید – تقریباً قطعاً به شما کمک خواهد کرد، حتی اگر فقط یک بار در هفته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد